Nødvendige informasjonskapsler sørger for at nettstedet fungerer og er sikkert, og kan ikke velges bort. Andre brukes til statistikk og analyse. Godkjenner du alle, hjelper du oss å lage bedre nettsider og tjenester. Mer om våre informasjonskapsler
Dette er en demoside og inneholder ikke dine personlige data.
Aktivitetsvarsel for Den sykmeldte
Påminnelse om aktivitet
Arbeidstakeren din har snart vært sykmeldt i åtte uker. NAV skal vurdere om den sykmeldte oppfyller aktivitetsplikten og fortsatt har rett til sykepenger.
Alle sykmeldte har en plikt til å være i aktivitet hvis det er mulig. Aktivitet vil si å jobbe noe i kombinasjon med å være sykmeldt. Et eksempel er å jobbe 50 prosent og være 50 prosent sykmeldt.
Aktivitetsplikten henger nært sammen med arbeidsgiverens muligheter for å tilrettelegge arbeidet. Som arbeidsgiver har du plikt til å tilrettelegge arbeidet så langt det er mulig, og bidra til løsninger som hindrer unødig sykefravær.
Det er viktig at du har god dialog med arbeidstakeren om det er mulig å utføre noen av arbeidsoppgavene til tross for sykdom. Det kommer an på hva sykdommen tillater og hva det er praktisk mulig å få til på arbeidsplassen. Sammen skal dere lage en oppfølgingsplan som beskriver arbeidsoppgavene og hva som skal til for å gjøre noen av dem.
Hvis det ikke er mulig å legge til rette på arbeidsplassen, må du dokumentere dette i oppfølgingsplanen og sende den til NAV.
NAVs oppgave er å vurdere om aktivitetsplikten er oppfylt. Vurderingen baserer seg på opplysninger fra arbeidsgiveren og fra den som har sykmeldt arbeidstakeren. Utfallet av vurderingen kan være:
Aktivitetsplikten er oppfylt fordi arbeidstakeren er delvis tilbake i arbeid. Utbetalingen av sykepenger fortsetter.
Det gis unntak fra aktivitetsplikten på grunn av helsesituasjonen eller fordi det ikke er mulig å tilrettelegge på arbeidsplassen. Utbetalingen av sykepenger fortsetter.
Aktivitetsplikten er ikke oppfylt. Den sykmeldte kan miste retten til sykepenger, og utbetalingen stanses.